📚

Die Zukunft der Musikindustrie hat längst begonnen

March 14, 2009 (updated on October 24, 2009)

Die Musikindustrie befindet sich nicht erst seit gestern in einer radikalen Umbruchphase. Das alte Vertriebsmodell – Band nimmt Album auf, Label presst CD, Zwischenhändler verkauft CD, alle verdienen gutes Geld – funktioniert in Zeiten von Breitbandinternet nicht mehr wie gewohnt.

Musikkonsum und Musikdistribution verlagern sich zunehmend in Online-Dienste, seien das iTunes, Last.fm, Spotify, Pirate Bay oder wie sie alle heissen. Eine parallele Entwicklung ist die, dass Bands und Künstler die Distribution ihrer Musik zunehmend selber in die Hand nehmen und dabei mit allerlei neuartigen Modellen experimentieren.

Radiohead haben vor gut anderthalb Jahren den Startschuss gegeben, indem sie den Käufer bestimmen liessen, wie viel er für ihr Album “In Rainbows” bezahlen möchte. Auf 78s habe ich verschiedenste Modelle zusammengefasst, mit denen Bands und Künstler versuchen, auf direktem Wege ihre Musik unter die Leute zu bringen.

> “Die CD ist tot, lang lebe – ja, was eigentlich? (Artikel bei 78s)

Hello, nice to meet you. I'm David Bauer. I’m a journalist by training, a product person by conviction, and a generalist at heart. I love complex issues and helping people navigate them. Learn more →

📨 hello@davidbauer.ch 🤝 LinkedIn

Weekly Filet

Make sense of what matters, today and for the future. Every Friday, I send out carefully curated recommendations on what to read, watch and listen to. Trusted by thousands of curious minds, since 2011.

Past work

I have worked for startups and large companies.
As a journalist, strategist, product lead.

I have written stories and strategies.
I have built products and teams.

I have hired, mentored and promoted people.
I have navigated and accelerated transformation.
Pushed for and nurtured culture change.

I have wrangled data and code.
For insights and data visualisations.
Even a series of games.

And a ton of other things that got me excited.

If there’s one thing that runs through it all,
it’s my love for connecting dots and trying new things.

🤝
Neue Zürcher Zeitung, The Guardian, Quartz, Republik, Refind, Livingdocs, Radio Free Europe, Der Spiegel, Das Magazin, Tages-Anzeiger, SonntagsZeitung, TagesWoche, Schweizerische Depeschenagentur, Echtzeit Verlag, MAZ Journalistenschule, TEDxZurich, Bluewin, and some more.

You Don't Know Africa
Challenge Accepted by Republik
Why newsrooms need storytelling tools and what we’ve learnt building them
Klimalabor at Republik
78s – bessere Musik
A story of drinkers, genocide and unborn girls
You Still Don't Know Africa
Wenn Männer über Männer reden, reden Männer Männern nach
How to Be(come) a Happy Newsletter Writer
You Don't Know African Flags
The simple tool we use to decide what stories to work on at NZZ Visuals
Bookshelf
Kurzbefehl - Der Kompass für das digitale Leben
To compete with the web’s giants, news organisations need to become better at sending people away
Vaxillology
How I Learnt to Code in One Year
You deserve a smarter reading list — we are building it
Zum Pi-Tag: Von 3,14159 bis zum derzeitigen Ende von Pi
Milliarden aus der Fremde
Dystopia Tracker
Midterms Results Overview
Euro-Orakel
Dichtestressomat
Wie gut können Sie die Schweiz aus dem Gedächtnis zeichnen?
Never miss any of the most important links, even in a busy week
The End of Journalism in the Digital Age
Vertrauensserie
Lionel Messi
60 Stunden Facebook
Work at the Guardian Data Blog